SZLAKI ROWEROWE GMINY MIŁAKOWO

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Szlak_rowerowy_%C5%BC%C3%B3%C5%82ty.svg_.png

Szlak żółty (20,6 km

Miłakowo – Książnik – Ponary – Roje – Bolity Stare – Warkały – Miłakowo

Szlak dobrze oznakowany standardowymi znakami. Zaczyna się na skrzyżowaniu w okolicy Domu Kultury, gdzie na parkingu można bezpiecznie pozostawić samochód. Szlak przeznaczony jest na krótkie wycieczki krajoznawcze zarówno dla turystów jak i mieszkańców Miłakowa i okolic, możliwy do przejechania w około 2 godziny. Jest to szlak raczej widokowy, choć ma dwa dłuższe odcinki leśne. Około kilometra za miastem, szlak skręca w polną drogę – jadąc prosto dojedziemy do dzikiego kąpieliska nad jeziorem Mildzie. W Książniku warto obejrzeć miejscowy kościółek. Dalej szlak prowadzi trochę polną drogą i trochę przez las. Na odcinku od Ponar do Roi szlak łączy się z siecią szlaków rowerowych okolic Morąga, przebiegając na tym odcinku wspólnie z czerwonym szlakiem dookoła jeziora Narie. W Ponarach warto zobaczyć pozostałości parku dworskiego, zabudowań przydworskich i samego dworu. W Bolitach Starych trzeba zachować ostrożność na krótkim odcinku ruchliwą szosą. Przepływa tu Naryjska Struga, która łączy jezioro Narie z dorzeczem rzeki Pasłęki. Za Bolitami przekraczamy torowisko dawnej linii kolejowej Morąg – Orneta rozebranej po II Wojnie Światowej. W Warkałkach remontowany charakterystyczny budynek dawnego dworu oraz ponownie wspólny odcinek – tym razem z zielonym szlakiem rozpoczynającym się i kończącym również w centrum Miłakowa. Jadąc z dziećmi za Warkałami można zmienić szlak na zielony, ponieważ jadąc dalej żółtym wjedziemy do Miłakowa dosyć ruchliwą drogą wojewódzką.

Szlak zielony (20,9 km)

Miłakowo – Henrykowo – Warkały – Warkałki – Stabudniki – Warkałki – Gilginia – Gudniki – Różnowo – Miejski Dwór – Miłakowo.

Szlak dobrze oznakowany standardowymi znakami. Zaczyna się na skrzyżowaniu w okolicy Domu Kultury. Szlak przeznaczony jest na krótkie wycieczki krajoznawcze zarówno dla turystów jak i mieszkańców Miłakowa i okolic, możliwy do przejechania w około 2 godziny. Szlak widokowy, z jednym krótkim odcinkiem leśnym. Wyjeżdżając z Miłakowa przekraczamy torowisko dawnej linii kolejowej Morąg – Orneta rozebranej po II Wojnie Światowej. Niedaleko za nią po prawej stronie znajduje się pomnik przyrody – sosna Antoniego. W Warkałach na krótko spotkamy żółty szlak rowerowy. Dalej szlak prowadzi polną drogą pośród pojedynczych gospodarstw, rzadko rozrzuconych po okolicy. W Stabunikach, za stawem znajduje się duży dom byłych właścicieli stawów i okolicznych pól. Prowadził tędy niegdyś trakt w kierunku Strużyny, położonej po drugiej stronie doliny rzeczki Miłakówki. Za osadą szlak skręca w lipową aleję położoną na skraju lasu. Na następnej górce po prawej w lesie pozostałości kurhanów z czasów pruskich. W Warkałkach przy drogowskazach skręcamy w lewo mijając budynek dawnej szkoły – jej wielkość świadczy o ilości mieszkańców okolicznych wsi. Przed Gilginią przejeżdżamy przez mały strumyk wyglądający jak rów melioracyjny – to początek rzeki Wąskiej, przepływającej przez Pasłęk i kończącej bieg w jeziorze Druzno – rezerwacie ptactwa wodnego w okolicy Elbląga. . Za Gudnikami jadąc polnymi drogami na krótko będziemy na terenie Gminy Godkowo, a wyjeżdżając na asfalt spotkamy czarny szlak rowerowy, który będzie nam towarzyszył aż do Rożnowa. Po dojechaniu do głównej drogi asfaltowej za Rożnowem, można skręcając w lewo pojechać krótszą drogą do Miłakowa, jeśli jednak chcemy jeszcze coś zobaczyć trzymajmy się szlaku. W Miejskim Dworze też znajdziemy pozostałości dawnego majątku, a opuszczając wieś będziemy mieli przed sobą panoramę Miłakowa. Do miasta wjeżdżamy polną drogą od strony dawnego dworca kolejowego. Dalej znaki szlaku prowadzą do miejsca startu.

Szlak czerwony (31,1 km)

Miłakowo – Pawełki – Stolno – Polkajny – Pityny – Raciszewo – Bieniasze – Mysłaki – Miłakowo.

Zaczyna się w okolicy Domu Kultury. Za Miłakowem prowadzi dawnym torowiskiem linii kolejowej Morąg – Orneta. To leśny odcinek, na którym zwróćmy uwagę na dwa duże przepusty pod torowiskiem, którymi przepływa rzeka Miłakówka. Przed wiaduktem w okolicy wsi Głodówko szlak opuszcza torowisko i prowadzi dalej polną drogą w kierunku nieistniejącej wsi Pawłowo. Na dalszym odcinku roztacza się widok na pradolinę Pasłęki, która na tym odcinku była niegdyś granicą historycznej Warmii. Szlak prowadzi do głównej drogi Miłakowo – Orneta, gdzie po skręcie w prawo i w lewo znów będziemy na podrzędnej drodze prowadzącej tym razem do wsi Stolno. W Stolnie można z daleka podziwiać odnowiony pałac, niestety nie udostępniany do zwiedzania. Musimy tu znaleźć między domami po prawej, oficjalną drogę prowadzącą w kierunku lasu i dalej do wsi Polkajny. Po drodze będziemy jechali aleją dębową, która jest pomnikiem przyrody. Za Polkajnami ponownie widokowy odcinek. Dalej jedziemy w kierunku na Klugajny, za lasem skręcamy w kierunku Pityn (przy moście na Pasłęce). W Pitynach możemy zjechać ze szlaku ok. 300 m, by odpocząć przy moście nad Pasłęką. Ponad 300 lat temu była to rzeka graniczna pomiędzy Warmią należącą do Polski ,a państwem Krzyżackim przekształconym później w Księstwo Pruskie. Sama rzeka jest rezerwatem bobrów prawie na całej długości. Dalszą drogę w musimy znaleźć w kierunku Raciszewa. Na rozdrożu za Raciszewem możemy odbić od szlaku ok. 3km, by odwiedzić Dwór w Wojciechach. Można tam wypić kawę lub zjeść obiad. Jadąc jednak dalej szlakiem w kierunku Bieniasz, dotrzemy do Dworu w Bieniaszach, który oferuje usługi noclegowe oraz gastronomiczne. Przed dworem spotkamy czarny szlak łącznikowy prowadzący do Boguchwał. Jednak nasz szlak prowadzi stąd główną drogą asfaltową przez Mysłaki, prosto do Miłakowa.

Szlak czarny (9,3 km)

Boguchawały – Trokajny – Bieniasze.

Szlak nieoznakowany, możliwy do zdobycia wyłącznie z pomocą mapy. Jest to szlak łącznikowy umożliwiający wycieczkę w formie pętli wykorzystując inne szlaki.

Szlak zaczyna się w Boguchwałach, gdzie warto zobaczyć Kościół św. Barbary, stojący na rozdrożu, w centralnej części wsi. Tuż obok kościoła przechodzi czerwony szlak rowerowy dookoła jeziora Narie. Po drodze w Sąglewie, można podziwiać stada danieli hodowanych tu jako zwierzęta gospodarskie. Szlak prowadzi przez niewielką wieś Trokajny z pozostałościami niewielkiego dworu. Szlak kończy się w  Bieniaszach przy odbudowanym dworze, spełniającym obecnie funkcje pensjonatu.