Szlaki rowerowe Gminy Morąg

Na terenie Gminy Morąg wyznaczone są trzy malownicze szlaki rowerowe:

Czerwony Szlak Rowerowy (długość 37,2 km)

Morąg – Bogaczewo – Gulbity – Niebrzydowo Wielkie – Naryjski Młyn – Roje – Ponary – Boguchwały – Wilnowo – Lusajny Małe – Kretowiny – Dury – Morąg.

Szlak jest pętlą wokół Jeziora Narie. Z ronda na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i 11 Listopada jedziemy na północ ul. 11 Listopada i za przejazdem kolejowym skręcamy w prawo w ul. Przemysłową. Trasa prowadzi szosą, by po ok. 4 km dotrzeć do Bogaczewa. W centrum osady skręcamy w lewo. Za wsią szlak wiedzie drogą szutrową wśród malowniczych pagórków. Mijamy miejscowość Gulbity. Przed Niebrzydowem Wielkim skręcamy w prawo na torowisko dawnej linii kolejowej Morąg – Orneta. Dalej szlak skręca w prawo i odtąd przez kilkanaście kilometrów wiedzie szosą asfaltową, otoczoną na przemian lipami i klonami. Odcinek ten obfituje w wiele długich podjazdów i zjazdów. Mijamy po drodze osady Naryjski Młyn oraz Roje i docieramy do Ponar. Za wsią szlak prowadzi początkowo przez las, a następnie wśród łagodnie pofałdowanych pól, by dotrzeć do wsi Boguchwały. Po ok. 3 km mijamy Wilnowo. Szosa zbliża się do brzegu jeziora Narie i przez kilka kilometrów możemy podziwiać leżące w dole jezioro ozdobione kilkoma wyspami. Za Wilnowem mijamy Lusajny Małe. Po kolejnych 2 km trasa skręca w prawo w drogę gruntową, aby objechać półwysep z leżącą na nim miejscowością Kretowiny. Ze wsi wyjeżdżamy asfaltową drogą i skręcamy w prawo na szosę do Morąga, która na długim odcinku wiedzie przez las. Po ok. 8 km docieramy do Morąga i kończymy wycieczkę w miejscu, z którego wyruszyliśmy.

Niebieski Szlak Rowerowy (długość 36,5 km)

Morąg – Raj – Lubin – Bożęcin – Ruś – Prośno – Tarda – Bartężek – Słonecznik – Wenecja – Kudypy – Jędrychówko – Morąg.

Z centrum Morąga wyjeżdżamy w kierunku południowym szosą na Olsztyn. Około 1 km za miastem skręcamy w prawo w kierunku wsi Raj. Z prawej strony mijamy Rozlewisko Morąskie. Szlak prowadzi szosą wijącą się wśród pól i dociera do ładnie położonej wśród wzgórz wsi Raj. Tu kończy się szosa i zaczyna droga szutrowa. Mijamy osadę Lubin i po ok. 4 km dojeżdżamy do Bożęcina. Kolejne 4 km szlaku prowadzą nadal drogą gruntową. Dojeżdżamy do Rusi, malowniczo położonej wsi nad brzegiem niedużego jeziora o tej samej nazwie. Wzdłuż brzegu wspomnianego jeziora jedziemy przez las do starej śródleśnej osady Prośno położonej nad jeziorkiem Pieszkowo. Z Prośna brukowaną w większości drogą podążamy przez piękny las mieszany z przewagą buka. Docieramy do Tardy, położonej na śródleśnej polanie. Ze wsi kierujemy się na północ asfaltową szosą, mijamy po drodze osadę Bartężek i dojeżdżamy do Słonecznika. W Słoneczniku skręcamy w lewo na szosę w kierunku Wenecji. Dalej szlak prowadzi polną drogą, mijając po drodze Kudypy. Za wsią trasa wiedzie ponownie asfaltową szosą, przejeżdżając przez Jędrychówko. Dojeżdżamy do Morąga, gdzie kierując się znakami szlaku osiągamy ratusz kończąc wyprawę.

Zielony Szlak Rowerowy (długość 40,3 km)

Morąg- Nowy Dwór- Dobrocinek- Rolnowo- Kamionka- Chojnik- Kępa Kalnicka- Kalnik- Złotna- Markowo- Strużyna- Jurki- Morąg

Z Morąga ul. Dąbrowskiego wyjeżdżamy w kierunku Małdyt. Za wiaduktem kolejowym jedziemy prosto szosą na Chojnik. W centrum wsi skręcamy w prawo i wjeżdżamy na drogę gruntową, która wijąc się wśród pól doprowadzi nas do Kalnika. Z Kalnika drogą szutrową (momentami brukowaną) po ok. 4 km dojeżdżamy do Złotnej. Stąd asfaltową szosą po ok. 5 km docieramy do Markowa. Z Markowa asfaltową szosą kierujemy się na Strużynę, wieś położoną wśród licznych pagórków. Ze Strużyny drogą szutrowo-brukowaną jedziemy do Jurek. Trasa prowadzi częściowo wśród malowniczo pofałdowanych pól, a częściowo przez bukowo-świerkowy las. Dojeżdżamy do wsi Jurki. Za Jurkami przekraczamy szosę Morąg – Miłakowo i wjeżdżamy na drogę gruntową, która po ok. 2 km doprowadza nas do byłego torowiska linii kolejowej Morąg – Orneta. Po ok. 6 km docieramy do Morąga i kończymy wyprawę w centrum miasta.